Wat is EFT?

EFT staat voor “Emotional Freedom Techniques” en is een eenvoudige en makkelijk te leren zelf-heel-techniek die een combinatie is van de oude Chinese acupunctuur en moderne psychologie. Een andere benaming voor EFT is “tappen”. Dit komt van het Engelse werkwoord “to tap” wat “tikken” betekent in het Nederlands.

 

Hoe het begon

In zijn boek “The Tapping Solution” schrijft Nick Ortner (de grondlegger en mede eigenaar van thetappingsolution.com) dat het in 1979 begon toen de Amerikaanse psycholoog dr. Roger Callahan een ingeving kreeg tijdens een sessie met een cliënt die enorme watervrees had, waarbij de ‘normale’ behandeling na een jaar nog geen resultaat had: hij herinnerde zich wat hij had gelezen over de meridianen in ons lichaam, de basis van acupunctuur (het oude Chinese medische systeem).


Hoe werkt het?

Bewust of onbewust

Neem een paar seconden de tijd om deze vragen te beantwoorden: wat is het nadeel van succes hebben? Wat is het nadeel van het creëren of hebben van het leven van mijn dromen?

Je directe antwoord zal zijn dat daar geen nadelen aan zitten. Want natuurlijk wil je succes, en natuurlijk wil je een leven waarin al je dromen uitkomen.

Maar soms zit er onder onze bewuste verlangens en wensen een onbewust en onbekend deel van onszelf dat ervoor zorgt dat we vast blijven zitten in het oude, vertrouwde, veilige en bekende.

 

Ons onderbewuste is de baas

We leven en kiezen ongeveer 90% onbewust (vanuit ons primitieve brein: de echte kapitein van het schip;), en slechts 10% bewust, aanwezig in het hier en nu. EFT betrekt het primitieve brein, of onderbewuste, bij het helingproces en dat is echt noodzakelijk om te kunnen veranderen. Want ook al wil je vanuit jouw bewustzijn verandering - je wilt écht die oude, ingesleten patronen loslaten - je onderbewuste is geprogrammeerd om dit te weerstaan en doet er alles aan om de verandering die je wilt te saboteren.

Hoe doe je het?

Wat is je grootste pijnpunt?

Voel en/of denk aan waar je op dit moment het meeste last van hebt of niet los kunt laten. Dit kan iets uit het verleden of heden zijn, heel klein of heel groot zijn. Het kunnen gedachten, emoties of een specifieke herinnering zijn. Ik noem dit je grootste pijnpunt (GPP). Is het het weer, slaaptekort, het mailtje van je werkgever, je scheiding, het overlijden van iemand of je knie? Focus je aandacht hierop en stel jezelf de vraag “als ik hieraan denk, wat voel ik dan in mijn lichaam en waar? Voel ik spanning, pijn, jeuk, tinteling, prikkeling, warmte, kou, verdoving, leegte…?” Let op feedback van je lichaam. En weet dat er geen verkeerde antwoorden zijn! Wat het ook is, wees eerlijk en zo specifiek mogelijk, want dat is het beste uitgangspunt. Wanneer je je focust op je GPP, hoe intens voelt dit dan nu? Geef het een intensiteitscijfer tussen 0 en 10, waarbij 0 betekent “ik heb er helemaal geen last van”, en 10 betekent “ik heb er heel erg veel last van”. Vertrouw hierbij op de eerste ingeving, op wat er naar boven komt.

 

Een passende opzetzin formuleren

Nu is het tijd om de opzetzin te formuleren. Deze opzetzin ziet er als volgt uit: Ook al (beschrijf je GPP), ik hou van mezelf, accepteer mezelf en hoe ik me voel, volledig. Een voorbeeld van een opzetzin zou kunnen zijn: Ook al word ik zenuwachtig als ik denk aan het sollicitatiegesprek van volgende week, ik hou van mezelf en accepteer mezelf en hoe ik me voel, volledig. Het laatste deel van deze opzetzin mag ook anders zijn als jij dat fijn vindt. Het gaat erom dat het overeenkomt met wat jij ervaart. Je zou bijvoorbeeld ook kunnen zeggen: Ook al …(beschrijf je GPP)..., ik hou van mezelf, accepteer en vergeef mezelf en iedereen. Of: Ook al …(beschrijf je GPP)..., ik kies ervoor mezelf nu te vergeven. Of: Ook al ...(GPP)…, ik kies ervoor nu te ontspannen. Of: Ook al ...(GPP)…, ik sta mezelf toe te zijn zoals ik ben. Of: Ook al ...(GPP)…, ik ben bereid het los te laten. Of: Ook al…(GPP)..., ik ben bereid te veranderen. Of: Ook al…(GPP)..., dat is allemaal voorbij en ik ben nu veilig. Speel daar een beetje mee en voel wat voor jou goed of passend is.

 

Dan neem je de kern van je opzetzin (in mijn voorbeeld is dat “deze zenuwachtigheid voor dit sollicitatiegesprek”, of “al deze zenuwen voor mijn sollicitatiegesprek”, of “zo zenuwachtig voor mijn sollicitatiegesprek”) en kun je beginnen met tappen.

Contact

Mirjam Rutten

Dunolaan 20

6869 VC Heveadorp

T 06 2395 2278

E eft@diosa.nl

 

Facebook