Hoe doe je het?

Wat is je grootste pijnpunt?

Voel en/of denk aan waar je op dit moment het meeste last van hebt of niet los kunt laten. Dit kan iets uit het verleden of heden zijn, heel klein of heel groot zijn. Het kunnen gedachten, emoties of een specifieke herinnering zijn. Ik noem dit je grootste pijnpunt (GPP). Is het het weer, slaaptekort, het mailtje van je werkgever, je scheiding, het overlijden van iemand of je knie? Focus je aandacht hierop en stel jezelf de vraag “als ik hieraan denk, wat voel ik dan in mijn lichaam en waar? Voel ik spanning, pijn, jeuk, tinteling, prikkeling, warmte, kou, verdoving, leegte…?” Let op feedback van je lichaam. En weet dat er geen verkeerde antwoorden zijn! Wat het ook is, wees eerlijk en zo specifiek mogelijk, want dat is het beste uitgangspunt. Wanneer je je focust op je GPP, hoe intens voelt dit dan nu? Geef het een intensiteitscijfer tussen 0 en 10, waarbij 0 betekent “ik heb er helemaal geen last van”, en 10 betekent “ik heb er heel erg veel last van”. Vertrouw hierbij op de eerste ingeving, op wat er naar boven komt.

 

Een passende opzetzin formuleren

Nu is het tijd om de opzetzin te formuleren. Deze opzetzin ziet er als volgt uit: Ook al (beschrijf je GPP), ik hou van mezelf, accepteer mezelf en hoe ik me voel, volledig. Een voorbeeld van een opzetzin zou kunnen zijn: Ook al word ik zenuwachtig als ik denk aan het sollicitatiegesprek van volgende week, ik hou van mezelf en accepteer mezelf en hoe ik me voel, volledig. Het laatste deel van deze opzetzin mag ook anders zijn als jij dat fijn vindt. Het gaat erom dat het overeenkomt met wat jij ervaart. Je zou bijvoorbeeld ook kunnen zeggen: Ook al …(beschrijf je GPP)..., ik hou van mezelf, accepteer en vergeef mezelf en iedereen. Of: Ook al …(beschrijf je GPP)..., ik kies ervoor mezelf nu te vergeven. Of: Ook al ...(GPP)…, ik kies ervoor nu te ontspannen. Of: Ook al ...(GPP)…, ik sta mezelf toe te zijn zoals ik ben. Of: Ook al ...(GPP)…, ik ben bereid het los te laten. Of: Ook al…(GPP)..., ik ben bereid te veranderen. Of: Ook al…(GPP)..., dat is allemaal voorbij en ik ben nu veilig. Speel daar een beetje mee en voel wat voor jou goed of passend is.

 

Dan neem je de kern van je opzetzin (in mijn voorbeeld is dat “deze zenuwachtigheid voor dit sollicitatiegesprek”, of “al deze zenuwen voor mijn sollicitatiegesprek”, of “zo zenuwachtig voor mijn sollicitatiegesprek”) en kun je beginnen met tappen.

 

Tikken en uiten

Ga rechtop zitten met je voeten op de grond en haal een paar keer diep adem. Zo kom je met je aandacht in je lichaam in plaats van in je hoofd. Nu zeg je drie keer je opzetzin hardop terwijl je met de vingertoppen van één hand zachtjes op het karateslag punt (zijkant van de hand, onder de pink) tikt. Het maakt niet uit met welke hand je tikt. Het resultaat is hetzelfde.

Nadat je de opzetzin drie keer hebt gezegd terwijl je zachtjes blijft tikken op de zijkant van je hand, ga je door met een of twee rondjes zachtjes tikken op de acht punten, in de juiste volgorde, terwijl je de verkorte zin uitspreekt bij elk punt.

 

Deze punten zijn:

1. Wenkbrauw bij neus

2. Naast het oog

3. Onder het oog

4. Onder de neus

5. Onder de mond

6. Onder het sleutelbeen

7. Onder de arm

8. Boven op het hoofd    


Ook hier maakt het niet uit met welke hand je tikt en op welke kant van je lichaam je tikt. De meridianen lopen aan beide kanten van je lichaam. Tik vijf tot zeven keer op een punt terwijl je de verkorte zin hardop zegt. Er is geen maximum aantal keren dat je moet of mag tikken. Dus als het goed voelt om 20 of 50 keer op een punt te blijven tikken, doe dat dan! Het gaat erom dat je lang genoeg op een punt tikt om de verkorte zin uit te kunnen spreken en het in te laten zinken. Maak je geen zorgen over of je het goed doet of niet. Doe gewoon wat goed voelt en ervaar het.

Na een of twee rondjes tappen pauzeer je even. Haal een paar keer diep adem en voel in je lichaam wat er gebeurt. Heb je een verandering bemerkt in je lichaam of in je emoties? En hoe intens voelt het onderwerp waarop je getapt hebt nu op een schaal van 0 tot 10?

 

Je stressniveau verlagen

Als het minder intens voelt dan toen je begon, is dat fijn. Het betekent dat tappen je stressniveau verlaagt. Als er geen verandering is, is dat ook oké. Het is normaal dat het langer dan een of twee rondjes tappen duurt om verlichting te voelen. Zeker als je het voor het eerst doet.

Wanneer je checkt of er iets is veranderd, stel jezelf dan de volgende vragen:

  • Wat voelde ik in mijn lichaam gebeuren tijdens het tappen?
  • Welke gedachten of emoties kwamen omhoog tijdens het tappen?
  • Welke herinneringen kwamen op tijdens het tappen?

Tap hier vervolgens weer op of schrijf ze op en tap er later op.

Wanneer je tijdens het tappen gaat geeuwen, zuchten of boeren is dit een goed teken!

Dit zijn manieren waarop je lichaam zich ontspant, en de energie laat stromen en loslaat.

 

Van negatief naar positief

Na een paar rondjes negatief, of waarheid-, tappen kun je overgaan op positief tappen. Als je bijvoorbeeld op zenuwachtigheid over een sollicitatiegesprek aan het tappen was, zou je kunnen zeggen: ”ik kan deze zenuwachtigheid nu loslaten”, of “ik ben veilig als ik tegenover de sollicitatiecommissie zit”. Als dit niet goed of prettig voelt ga je terug naar het negatieve. Noem en uit alles wat er in je opkomt, ook al lijkt het nog zo onbelangrijk of vreemd of beangstigend.

 

Een algemene regel is dat het het beste is om de intensiteit van het negatieve tot een 5 (van de 10) te laten zakken voordat je naar het positieve tappen overgaat. En dan op het positieve te tappen totdat de negatieve emotionele lading tot een 3 of lager is gedaald. Voel of je nog door wilt gaan tot het nog minder wordt, of totdat de emotionele lading misschien zelfs helemaal weg is.

 

Ik heb slechts één advies: heb compassie en geduld met jezelf en het proces. Iets wat je een deel van je leven of misschien zelfs je hele leven lang hebt opgebouwd, en als normaal of waarheid hebt aangenomen heeft misschien even nodig om te helen. Verder kan je het niet fout doen zolang je de goede volgorde van de tappunten aanhoudt en ondertussen zo specifiek mogelijk de waarheid uit over hoe jij je voelt. Erkennen hoe je je voelt is een van de krachtigste dingen die je kunt doen om te beginnen met helen.

 

Contact

Mirjam Rutten

Dunolaan 20

6869 VC Heveadorp

T 06 2395 2278

E eft@diosa.nl

 

Facebook